Holistisk Fysioterapi er opstået ud af to fysioterapeuters opgør med den traditionelle fysioterapi! Et opgør med samlebåndsmentalitet, med uendelige vedligeholdelsesbehandlinger, med envejstænkning og med kassetænkning. Vi har anerkendt, at fysioterapien må nytænkes og udvikles, og at forandringer skal til for at skabe reelle, mærkbare forbedringer for klienterne. Vi har anerkendt, at vi som fysioterapeuter må tænke UD af boksen, og at fysioterapien for alvor kan få lov at brillere og skabe forandring, når den overbygges- og bruges i samspil med holistiske redskaber.

Vi er på mange måder anderledes, og vi skiller os ud i en verden af strømlignet fysioterapi. Har du ikke læst om vores vision for Holistisk Fysioterapi, kan du gøre det her.

Her er de primære punkter, som adskiller os fra traditionelle fysioterapeutiske klinikker:

Vi tænker holistisk (helhedsorienteret)

At tænke holistisk handler om at anskue mennesket som en helhed af krop, sind, og sjæl. Ligeledes handler det om at anderkende helheder i helheder. Den overordnede helhed er samspillet mellem krop, sind og sjæl, og herunder har vi helheder som ydelukkende er fysiske, herunder kroppens systemer. Vi er bevidste om, at alt i den fysiske krop er forbundet, og vi søger derfor altid at finde frem til den underliggende årsag til dine smerter. Fysiske skavanker kan være en manifestering af mange forskellige parametre. Nogle fysiske, andre følelsesmæssige. Vi benytter derfor fysioterapeutiske redskaber og teknikker til at behandle den fysiske manifestering af dine ubalancer, imens vi samtidig, i samarbejde med dig, søger at finde frem til den underliggende årsag.

Her er et eksempel på en fysisk manifestering af smerte, som er forbundet til en underliggende ubalance:

Frossen skulder

En klassisk fysioterapeutisk “skraldespandsdiagnose” for pludseligt opstået smerte og nedsat bevægelighed i skulderledet. Frossen skulder plejer at gå i sig selv igen indenfor 2 år. Lærebøgerne anerkender ikke en kendt årsag til diagnosen. Man ved kort sat ikke, hvorfor det opstår. I det holistiske paradigme ved vi, at væv kun “fryser” og bliver stift ved en tilstedeværelse af syre. Vi stiller derfor spørgsmålet: hvorfor er der pludselig syre i og omkring det ene af kroppens skulderled? Leveren, nyrerne, og lymfesystemet spiller ofte en rolle her.

• Traditionel fysioterapeutisk behandling: Manuel mobilisering + bevægelsesterapi = lille til ingen effekt.
  • Holistisk tilgang: Manuel mobilisering + bevægelsesterapi + kostændring (årsag)+ udrensning af leveren (årsag) + snak om/instruktion i at undgå nedsat leverfunktion.

Vi sigter efter helbredelse – og stiller os ikke tilfredse med “vedligeholdelse”

Store dele af den traditionelle fysioterapi går ud på “blot” at vedligeholde funktionsniveauet hos mennesker med progressive sygdomme. Hos Holistisk Fysioterapi har vi tiltro til din krop og dens evne til at hele og regenerere, når blot den gives de rette redskaber under de rette omstændigheder. For at vi kan hjælpe dig, forventer vi dog at du er åben overfor alle de forslag, vi giver dig. Vi kan ikke gøre arbejdet for dig. I sidste ende ligger bolden på din banehalvdel, og det er op til dig at anvende de redskaber, vi udstyrer dig med.

Vi gør op med samlebåndsmentaliteten

Hos Holistisk Fysioterapi er vi fast besluttet på at levere helhedsorienteret kvalitetsbehandling til vores klienter. Vi vil have tid til den enkelte klient, og vi vil ikke begrænses til 20 min. konsultationer til bådeundersøgelse og behandling, som det er tilfældet på mange klinikker i Danmark.

Vi vil have tid til DIG, til at lære dig at kende, og skabe et trykt miljø for dig, hvor du føler dig set, hørt, mærket og prioriteret. Vi tror nemlig på, at dette er nødvendigt for at skabe de rette omstændigheder for heling og regenerering.

Derfor er første konsultation hos os a´ 50 minutters varighed, og opfølgende konsultationer er min. 30 minutter lange med mulighed for forlængelse, hvor vi vurderer et behov for dette.

Vi har donationsbaserede holdforløb

Vi synes ikke, at det skal være din økonomi, som står i vejen for din sundhed! Vi mener nemlig, at sundhed og velvære er en menneskeret. Vi har derfor valgt at køre donationsbaserede holdforløb, hvor du kan søge om deltagelse. Du betaler med dit engagement i stedet for din pengepung – men ønsker du at donere økonomisk til vores arbejde, er du mere end velkommen! Selv små donationer er værdsat, og vi opfordrer dig til at afprøve det enkelte forløb først og derefter overveje, hvad forløbet har haft af værdi for dig.

Dog forventer vi fuld engagement for dig, når du tilmelder dig vores donationsbaserede hold. Du investerer måske ikke dig selv økonomisk, men vi forventer, at du investerer dit engagement og commitment. Vi har begrænsede pladser, og er du heldig at få en plads, har du ikke kun ansvaret overfor dig selv og din egen sundhed – men overfor den person, som ikke fik en plads. Vi håber, at dette kan være en motiverende faktor for dig!

De særlige, donationsbaserede hold vil være under konstant udvikling, og der vil hele tiden komme flere holdtyper på skemaet. Holdene tilrettelægges med et specifikt formål, og vi har allerede to hold, som er åbne for deltagelse snarest: RawFitLab (læs mere her) og Type2Challenge (læs mere her)

Vi er tilgængelige for akuttider i weekender og sen aften, og har mulighed for hjemmebehandling.

Vi ved at skader, smerter, eller lignende kan opstå på alle tider af døgnet, og at du har en travl hverdag med mange forpligtelser! Som privat klinik har vi det privilegium at kunne holde åbent, når det passer os. Vi har valgt at dette skal komme vores klienter til gode, og vi er derfor tilgængelige i weekender og sene aftentider. Vi er her for at hjælpe DIG, og ønsker derfor at imødekomme dig, når du har brug for os.

Vi er ligeledes ud-kørende i Næstved, Vordingborg, Glumsø, Lundby, Køge og omegne.